tisdag 1 april 2014

2014-03-21 Berlin Dag1

Denna dag gick vi upp klockan 6 och gjorde vid oss. Sen tog vi bussen till Malmö C där vi hoppade på tåget till Copenhagen Airport. Mot Berlin!!!

På flygplatsen var vi väldigt tidiga. Vi hade checkat in online så det var bara att lämna väskorna. Men det är bättre att vara ute i god tid. Vi gick igenom säkerhetskontrollen direkt och satte oss sedan ner och åt mackor som vi gjort och drack öl. Det var ju ändå semester. Där satt vi och tittade på folk. Jag undrar så om det verkligen är någon som handlar i alla dessa butiker?

Flyget gick väldigt snabbt på ca 1 timme. Vi åkte med Air Berlin och de bjöd på både dryck och snacks. Det var snällt och gjorde att resan gick ännu snabbare. Vi satt och retade oss på några ungdomar som var tvungna att Facebooka in i det sista. Jag har trott ett tag att det var ok att ha flygplansläge på under start och landning men det är det inte. Mobilen ska vara helt avstängd.

När vi kom fram till flygplatsen Tegel så tog vi ut lite pengar samt köpte ett Berlin Welcome Card så vi kunde åka runt i Berlin. Det vi köpte gällde i zonerna A och B i 72 timmar och kostade 25,50 Euro. Helt ok! Flygplatsen låg dessutom inom dessa zoner så det var ju perfekt.

Från flygplatsen tog vi buss 109 och hoppade av på Uhlandstrasse där vårt hotell låg. Denna resan gick på ungefär 25 minuter. När vi kom fram var vi lite tidiga för att checka in så vi gick inom en sushi restaurang som hette I-KE-SO. Där åt vi en ljuvligt god sushi och drack öl till mitt i solen. Det var ca 20 grader denna dag så det kändes som om man hade åkt någon annanstans. 2 sushi och 2 öl för 23,20 Euro. Helt ok!

Sen gick vi till hotellet. Det hette Tryp by Wyndham Berlin am Ku´damm och låg i Kürfürstendamms lyxiga kvarter. Ett 3-stjärnigt hotell. Det var helt ok. Ett rum med toalett. Tyvärr fanns det inga toalettartiklar så det kändes inte så lyxigt. Tvål fick man. Dessutom fanns det inga extra kuddar. Men det var helt ok ändå för det priset.

Vi bytte om lite snabbt och tog tunnelbanan till Kreuzberg. Vi hoppade av på Görlitzer. Där stannade vi till på en mexikansk restaurang som hette Que Pasa och tog en drink och en öl. Det visade sig finnas väldigt billiga drinkar i denna stad så det blev det en del. Det gäller att passa på.

Sen blev vi hungriga. Vi hittade ett hamburgerställe där vi åt tofu och halloumiburgare. Att hitta vegetariskt i denna stad var inte svårt alls.

Efter detta promenerade vi vidare. Vi som bor på Möllan i Malmö kände oss som hemma i denna stadsdel. Snarlikt men billigare! Vi hittade ett indiskt ställe som såg mysigt ut. Där inne i ett tältliknande rum beställde vi en vars en Zombiedrink. Det var precis vad man blev efter den då den var väldigt stark.

Efter zombiedrinken gick vi vidare åt andra hållet och hittade en supermysig pub. Det såg mörkt ut så vi trodde först inte att där var öppet. Men det var det och där satt vi en stund tills vi blev trötta och tog tunnelbanan till hotellet igen. En väldigt lyckad första dag.