söndag 6 januari 2013

2012-10-28

Idag gick vi upp klockan 6 och gjorde vid oss. Vi skulle åka till Prag. Tog först bussen till Triangel-stationen för att där sedan ta tåget till Kastrup. Väl framme där åt vi goda mackor som jag gjort och drack en öl. Vårt flyg gick 10:30 och det gick snabbt för lite i 12 var vi framme.

Väl framme så letade vi upp buss nr 100 som körde oss till Zlicin där man kunde hoppa på tunnelbanan Metro. Smidigt och det gick snabbt. Bussen var väldigt billig. Sen köpte vi ett 3-dagarskort som man kunde åka hur mycket buss, spårvagn och tunnelbana man ville inom Prag. Vi hoppade av på stationen Mustek eftersom vårt hotell skulle ligga där i krokarna. Vi råkade tyvärr gå upp på fel sida och hamnade lite snett på det. Där var tydligen väldigt många uppgångar vid denna station. Tur man har gps i mobilen. Till slut hittade vi rätt och hittade vårt hotell som heter Yasmin. Där checkade vi in och lämnade våra saker.

Tyvärr fick jag migrän när vi väl kom fram vilket gjorde att vi fick gå inom Subway av alla ställen och äta. Migrän gör mig så illamående och en sådan macka var det enda jag kunde tänka mig. Efteråt mådde jag lite bättre.

Vi gick en promenad och hittade ett ställe som såg lite småtråkigt ut utifrån. Där satt en kvinna och rökte vid ingången och vi trodde att stället var litet. Men hon visade ner oss för en trappa. Där var en dörr som man fick gå in i en annan del med en bar. Där blev vi visade ner ännu längre. Här började det se riktigt mysigt ut. Även lite läskigt för det var stenväggar med en massa döda djur på väggarna. Uppstoppade vildsvin och annat. Ett väldigt speciellt ställe som visade sig bli vårt favoritställe. En trevlig servitör kom och serverade oss öl som smakade gudomligt gott. Jag tror det var en Pilsner Urquell. Den smakade så färsk. Vi satt där en stund tills vi blev sugna på att promenera vidare.

Det visade sig att detta ställe låg i anknytning till det stora torget med det astronomiska uret och andra fina byggnader. Det var tyvärr lite kyligt då det enbart var några få grader + så vi bestämde oss för att leta upp ett nytt ställe.

Vi hittade La Republica. En ganska stor restaurang där vi tog vars en öl och delade på en pommes. Det var lite mysigt för de hade egna öltunnor i ett litet rum med glasfönster. De tillverkade även de ölen själva. Verkar som många ställen gör det i Prag. Sen blev vi lite trötta och tog tunnelbanan tillbaka till våra hotelltrakter.

Där hittade vi ett ställe som heter Evropa. Ett gammalt hotell från 1800-talet med en lyxig restaurang. När vi kikade in tyckte vi den såg alldeles för lyxig ut för oss. Men menyn såg bra ut och servitrisen verkade trevlig så vi bestämde oss för att äta middag där. Det var nog fler än oss som tänkt samma sak för vi fick hela restaurangen för oss själva. Denna fantastiska sal. Servitrisen var jättetrevlig och berättade lite historier om hotellet. Att filmen Titanic kanske har spelats in där och att där fanns spöken som visade sig för vissa hotellgäster. Lite läskigt men även lite mystiskt sådär. Vi fick väldigt bra service. Jag åt en gudomligt god risotto.

Sen blev vi trötta och gick tillbaka till hotellet. Där tog vi en drink innan det var dags att lägga sig. Den var god och väldigt billig. Mysigt var vårt hotell också. Ett designhotell med väldigt fin inredning. Fräscht!