fredag 10 februari 2012

2012-01-28

Klockan ringde 4:10. Vi hade fått ca 4 timmars sömn denna natt. Usch! Jag som hatar att inte få sova ut ordentligt. Men det gjorde inget för idag skulle vi åka till Gran Canaria. 5:30 kom taxin som vi förbeställt och hämtade oss utanför dörren. Mot Sturup! Väl framme åt vi lite frukost som jag hade ordnat, mackor med hummus och proviva.

Flyget gick ganska snabbt dit. Ca 5 timmar. Denna gång åt vi flygets mat. För man får egentligen inte ha egen mat med sig. Men det är lite svårt när man inte äter allt. Denna gången hittade jag faktiskt vegansk mat så det passade mig perfekt. Sambon tog vegetariskt. Det visade sig vara riktigt gott. Köpte ett Cosmopolitan-kit att dricka som bestod av 1 Finlandia, 1 Cointreau och 2 glas tranbärsjuice. Mycket gott. Den snurrade till lite i huvudet och gjorde faktiskt flygresan lite behaglig, jag som hatar att flyga.



Vi var framme i Las Palmas ca 12:00 lokal tid. Där tog vi bussen till Maspalomas och hotellet Club Maspalomas I. Bussen tog ca 45 minuter. Väl framme så var det lite mulet så vi blev lite besvikna. Det var inte heller direkt varmt denna dag. Så långbyxorna fick vara på.


När vi gjort oss lite hemmastadda i vår lilla bungalow var det dags för upptäcksfärd. Vi skulle leta efter shoppingcentret Faro 2 som jag läst om innan och som inte skulle ligga så långt därifrån. Vi hittade den tomma floden men visste inte riktigt åt vilket håll det låg, visste bara att det låg på andra sidan. Vi råkade gå en liten omväg men till slut hittade vi det. Det visade sig att det låg ju precis på andra sidan den tomma floden, man kunde t om gena över om man ville det. Väl framme så såg vi att det var väldigt ödsligt där. Många igenbommade butiker. Kom sen på att det ju var lördag också och att vi nog lyckades komma dit mitt i siestan. Vi hittade i alla fall en restaurang som heter Broncemar II och där vi åt pizza och löksoppa. Pizzan var tyvärr inget vidare men ölen var god och vi fick kanarisk rom till efterrätt. Det kändes lite tråkigt att sitta i ett shoppingcenter och äta lunch när man var utomlands och det var varmt. Mätta och nöjda ändå gick vi till Spar som ligger i huset. Där handlade vi lite frukost och goda drickor. Sen gick vi tillbaka till hotellet.



Vi satte oss på terassen en stund och drack en öl och åt chips. En duva kom på besök och smaskade lite chips. Sen blev vi frusna och tog en dusch. Fräscha igen så började vi känna oss lite smått hungriga igen och bestämde oss för att gå ner till Maspalomas-stranden. Hade läst att man kunde följa den tomma floden dit. Vilket vi gjorde. Vi gick och gick och tyckte det var konstigt för vi såg knappt några människor. Mörkt var det med. Efter ett tag så svängde vägen rejält åt höger och vi blev lite misstänksamma. Jag kollade min karta i mobilen. Vi hade råkat följa den lilla tomma floden som gick åt väster. Typiskt. Traskade tillbaka en bit och såg sedan fyren lååångt borta. Så vi började gå mot den istället. Denna promenad tog en evighet kändes det som. Vi följde en ganska stor väg med bilar men knappt några människor. Det var mörkt och ganska kallt eftersom det blåste en del. Lite ödsligt sådär och vi undrade vad vi hade gett oss in på. Efter en lång stund kom vi fram till en busshållplats där det äntligen var lite människor och butiker på andra sidan vägen. Först hittade vi ett mysigt Tapas-ställe där vi hade tänkt äta lite kanariska potatisar som vi var sugna på men det blåste så mycket så vi fick gå någon annanstans. Lite längre fram såg vi att vi hade kommit till köpcentret Varadero. Det hade jag också läst om innan och visste att det låg ganska nära stranden i alla fall. Men då orkade vi inte gå så mycket mer för fötterna ömmade och vi vara hungriga som bara den så vi tog första bästa ställe. Det fick bli indonesiskt på Bali.


Här började jag känna mig lite dålig, säkert pga resan, promenaden och att man var hungrig. Beställde en rätt med grönsaker och jordnötssås som jag tyckte lät gott. När jag fick in den så såg den lite sådär god ut. Den smakade ok i början men sen tyckte jag mest det smakade varma grönsaker med brunsås. Inget man är supersugen på en sådan här kväll så jag satt mest och petade i maten och skämdes för att jag inte åt upp. Kom på att indonesisk mat inte var något för mig. Efter maten tog vi taxi tillbaka till hotellet där det blev läggdags direkt. Äntligen!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar