onsdag 22 februari 2012

2012-02-04

Idag gick vi upp klockan 8 och gjorde vid oss, åt frukost och packade. Sorgligt! Det var dags att åka hem. Passade på att sitta i solen en stund även om det blåste rejält denna dag. Bussen skulle gå 10:55 så vi satt utanför hotellet en stund också och solade våra nosar en sista gång. Vi åkte till flygplatsen i Las Palmas. Där delade vi på en macka och en öl. Sen blev det lite flygplatsshopping.

När vi hade stigit på planet så beställde vi lite go dricka igen för att göra flygresan lite behagligare. Jag tog det där Cosmopolitan-kitet igen. Kändes inte riktigt lika gott denna gång. Veganmaten var väldigt god, för att vara flygplansmat i alla fall. De visade filmen "Hur många lingon...". Mitt under filmen fick vi ganska mycket turbulens som fick mig att skaka lite och tro att vi skulle dö, flygrädd som jag är. Satt och skakade och höll min Cosmopolitan med båda händerna medans jag fick lite te över mig. Läskigt men vi klarade det. Piloten valde att gå ner lite i höjd. Vi var framme i Malmö vid 20:20. Flygbussarna hade tyvärr redan slutat gå för dagen så vi fick snällt ta en taxi. Vi frågade taxibilarna som stod där vad de tog, 490:-. Eh nej tack! Vi vet billigare. Sen började de jiddra och sänkte priset lite varpå jag sa att jag kunde få en taxi för 359:-, det trodde de inte på. Vi gick in igen och ringde Taxiverket och visst kunde vi få en sådan billig taxi. Han t om ringde innan han kom fram och sa först att han var lite sen, sen ringde han igen och sa att nu kunde vi gå ut. Det var service. Vi var väl hemma runt 21:30 och då var vi så trötta så vi beställde pizza och sen gick och la oss.

Vad tyckte vi då om resan?
Maspalomas är en perfekt ort om man vill ta det lugnt. Club Maspalomas I är också perfekt om man vill ta det lugnt. Vi märkte inte av några störmoment alls. Trevlig personal. De har bussar som går både till Maspalomas-stranden och till Yumbo i Playa del Ingles om man inte orkar gå. Ska man gå är det ganska långt till det mesta. Närmast är köpcentret Faro2 och Holiday World. Det tråkiga med både Maspalomas och Playa del Ingles är att de mest består av köpcentrum. Vi hittade iofs ett område som verkade lite bättre med restauranger men tyvärr försent för att testas. Men vi hittade tyvärr inga roliga butiker alls.

Själva hotellet var mysigt. Det bestod av många bungalows där 4 lägenheter satt ihop. Alla hade egna stolstolar som man antingen kunde ha på sin terass eller dra ut på den stora gräsmattan. På området fanns det en vollybollplan, tennisplan, biljardbord och 3 pooler som var ganska varma. Själva lägenheten var lagom stor till 2-3 personer. Om man är fler kan det bli lite trångt. Det fanns 2 sängar, en lite större och en mindre. En bra sak som de hade var att man fick ett disk-kit bestående av diskmedel, trasa och svamp. De hade lite uppträden i matsalen på kvällarna. Eftersom det var lite långt till det mesta så var det bra att hotellets egna butik fanns, dock väldigt dyr.

Kommer vi att åka tillbaka? Tveksamt!!! Jag gillar Corralejo på Fuerteventura bättre där man har allt utanför hotellet. Eller Los Gigantes på Teneriffa pga naturen. Här fanns inte mycket fint att titta på tyvärr, lite tråkigt eftersom vi gillar att promenera. Vi ångrade lite att vi aldrig åkte till djurparken Palmitos Park. Vi ångrar även att vi aldrig gick på stranden mellan Playa del Ingles och Maspalomas. Men man kan ju inte hinna med allt, så kanske vi åker tillbaka. I så fall blir det lite längre in på året då det kanske är lite varmare, för Gran Canaria har varit kallast utav dessa 3 öar vi har varit på, eller med mest väderväxling under en vecka i alla fall.