måndag 13 februari 2012

2012-02-02

Idag åt vi bullar till frukost på rummet. De kunde man köpa i butiken på hotellet. Inte direkt billigt, ca 5:-/bulle. Men smidigt om man behöver något och inte orkar gå iväg. Där fanns allt från då bullar till Sangria. Det var åter lite tråkigt väder så vi bestämde oss för att gå på promenad. Vi gick in mot Playa del Ingles men tog idag till vänster vid rondellen på backen. Då började äntligen solen titta fram och det blev varmt. Planen var att försöka hitta restaurang Tango igen men vi hamnade nog fel. Vi hittade istället dansbandstället Playa del Sol och såg att Lill-Babs skulle komma dit. Så, gillar man dansband ska man absolut hänga här, det gör inte vi så vi gick vidare. Efter att ha gått en stund så kom vi fram till norska Trollstua som vi åkt förbi tidigare med taxi. Vi var tvungna att gå in och se hur de hade det. Vi beställde jordgubbar och en vars en öl. Ett mysigt ställe som serverade lite norska rätter och som nog hade en del liveband på kvällarna. Jonas tipsade om den norska filmen Trolljägaren för den hade de missat.

Sen gick vi vidare och hittade en japansk restaurang som heter Sakura. Den var vi också tvungna att gå inom. Det var ju dags för lunch. Vi åt Gyoza, Sushi, Wakame och stekt Tofu. Riktigt gott. Till det drack vi såklart Sake. Vi frågade flera gånger om det verkligen var vegetariska saker vi hade beställd. Servitören sa ja. När vi fick in förrätten Wakame, som var friterad, så låg där små små räkor med ögon och tittade på oss. Vi sa genast till att det här var ju inte vegetariskt. Servitören suckade och sa till japanen som varken kunde så mycket spanska eller engelska att det där äter de inte. Han gjorde snällt en ny till oss utan räkor med ögon. Nöjda och glada blev vi. Jonas frågade en annan japan om de gjorde tofun själva, eftersom vi vet att den inte är så vanlig på Kanarieöarna. Han svarade med att det var gott med ris till. Ja, så bra engelska kunde han. ;-)

Sen gick vi vidare och gick inom ytterligare ett köpcenter som heter Sita. Vädret började bli sämre igen. Men där var så tråkiga affärer och vi kände åter att vad ska vi i ett köpcenter att göra när vi är utomlands. Vi har köpcenter i Malmö så det räcker. Så vi gick genast vidare. I denna del av Playa del Ingles låg där en del restauranger som såg mysiga ut. Synd att vi upptäckte det så sent på semestern. Till slut kom vi fram till ett stort hotell där strandpromenaden började. Åter igen förbannade jag deras brist på offentliga toaletter så vi fick småspringa ner till restaurangerna vid stranden. Vi tog första bästa som heter Mozart II. Åter igen var vi tvungna att beställa något för att få låna toaletten så vi bestämde oss för att dricka en öl och kaffe där.

Efter detta följde vi restaurangstråket och hittade ett ställe som såg trevligt ut med livemusik, Little Brazil. En kille körde covers på gitarr. Vi bestämde oss för att gå inom för vi började bli lite smått sugna på något igen. Vi beställde en Taco Nacho som vi delade på. Jag studerade tjejerna lite, för där var endast tjejer som serverade. Solen började kika fram igen och deras jackor åkte av. Var de inte lite väl lättklädda? Sen såg jag den stora skylten, Hooters. Oj! Vad gör vi på Hooters? Vi tittade oss omkring och såg att där mest satt killar och stirrade på dessa stackars servitriser som inte såg ut att vara över 20. Vi som trodde att det var musikern som lockat dit de. Så fel vi hade. Vi åt upp och smög sedan därifrån.

Sen blev vi sugna på att sitta i solen en stund. För nu var det varmt igen. Vi hittade ett ställe som heter La Piazza där vi beställde melon och drinkar. Åter igen kom alla dessa klock- och solglasögonsförsäljare fram till en. Jag kom på den briljanta idéen om att nästa gång så ska vi ha med oss T-shirt´s där det står "I don´t want to buy your sunglasses because I´m already wearing one". Så kan vi sälja de kanske. Man kunde även säga att Jag behöver inte två, eller bara peka på sina egna som var stora nog att täcka nästan hela ansiktet. De gick ju inte att missa om man säger så.

Efter en lång stund i solen gick vi vidare till Sahara Beach där vi var tvungna att testa någon ny drink, där var ju så billigt. Där satt vi en stund tills vi kände oss trötta och tog en taxi tillbaka till hotellet. För nu orkade vi inte gå mer. När vi kom tillbaka bytte vi kläder för det började bli kväll och lite kyligare.

Sen var det dags för upptäcksfärd igen. Vi gick bort till Holiday World som inte låg så långt ifrån vårt hotell. Där åkte vi karuseller och spelade biljard. Efter att ha haft roligt där en stund blev vi hungriga igen och tänkte att vi skulle gå bort till Faro 2 och äta kvällsmat. Men då blev vi stoppade av en engelsman som övertalade oss att gå inom Moonlight, ett ställe med både mat, biljard och dj. Vi fick en gratis drink och beställde pizza. Efter maten spelade vi ännu mer biljard tills vi blev trötta och det var dags att gå hem och sova.